Gimnastyka Mózgu

= Kinezjologia Edukacyjna

 

Dzieci ćwiczą z przekroczeniem osi ciała

Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy Gimnastykę Mózgu do codziennego treningu, dzięki czemu uczestnicy przy okazji rozruchu jeszcze bardziej dbają o swój MÓZG! 

   W ponad 80 krajach Kinezjologia Edukacyjna jest uznawana za metodę wspierającą m.in. proces uczenia się, wzrost inteligencji, pamięć.

   W 1994 roku Narodowa Fundacja Uczenia w USA zatwierdziła program Kinezjologii Edukacyjnej jako jedną z czołowych technologii dla „uczącego się społeczeństwa XXI wieku”. Kinezjologia Edukacyjna
została również zatwierdzona przez Międzynarodową Fundację Kinezjologii Edukacyjnej (USA), oraz Międzynarodowy College Kinezjologii ze Szwajcarii.

Metoda jest na tyle dobra i skuteczna, że wdrażają ją w swych systemach edukacyjnych nawet najbardziej zaawansowane technologicznie państwa jak Japonia, gdzie uważana jest za cud nauki umożliwiający wspieranie geniuszu u dzieci wybitnie zdolnych i utalentowanych, a nie tylko za metodę terapii dla dzieci mających problemy z nauką.

Metoda ma już ponad 30 lat, a jej twórca – dr Paul Dennison jest wybitnym praktykiem

Trenując korzystamy z zestawu prostych ruchów i ćwiczeń psychomotorycznych z których każde ma swoje zalety. Niektóre pomagają usunąć napięcie, aby lepiej się skoncentrować. Inne wspomagają rozumienie i pamięć poprzez stymulację dwóch półkul mózgu, jeszcze inne mogą pomóc w lepszym czytaniu lub równoważeniu emocji

Ćwiczenia te mogą pomóc uczniom w każdym wieku: dzieciom, nastolatkom, studentom, a nawet dorosłym. 

Poprzez ruch usprawniamy nasze ciało i aktywizujemy system nerwowy. Gimnastyka Mózgu, to nic innego jak wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu do osiągania takich korzyści jak:

• rozwój motoryki małej i dużej,

• polepszenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
• doskonalenie i integracja połączeń lewej i prawej półkuli mózgu,
• lepsza motywacja do nauki,
• większy zakres pamięci,
• lepsza koncentracja.
• usprawnianie czytania, pisania i liczenia

Gimnastykę Mózgu wykonujemy jako elementy zabawy. Wszystko odbywa się w radosnej atmosferze, zachęcającej do ćwiczenia. Dla lepszego efektu wykorzystujemy kolorowe elementy – na przykład szarfy, piłki, czy baloniki. Ćwiczenia są dla dzieci atrakcyjną zabawą, a nie przykrym obowiązkiem. Ćwiczymy spokojnie, bez napięć i co najważniejsze prawidłowo oddychając.

Ćwiczenia wspierające pracę mózgu

Ruch inicjuje proces uczenia, a proste ćwiczenia wplecione w nasze treningi zwiększają zdolności poznawcze uczniów – zarówno na macie, jak i w szkolnej ławce.

Czym jest „Gimnastyka Mózgu” i dlaczego warto z niej korzystać?

To specjalne ćwiczenia ruchowe sprawiające, że ciało i mózg pracują w

optymalny sposób, tak by dziecko mogło z łatwością, w naturalny sposób

uczyć się i rozwijać.

„Gimnastyka mózgu” wywodzi się z dziedziny Kinezjologii Edukacyjnej

– nauki o związku ruchu z funkcjonowaniem i pracą mózgu – wykorzystującej

elementy psychologii, pedagogiki, neurofizjologii i anatomii.

Ćwiczenia te aktywizują i stymulują odpowiednie obszary mózgu,

powodują zwiększanie się ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą

półkulą.

„Wiele problemów intelektualnych i emocjonalnych dziecka wynika ze złego

współdziałania obu półkul mózgowych i braku równowagi między nimi.”

M. Kurczyńska, pedagog

 

 

Podsumowujac: Ćwiczenia te wspierają rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny.

Dobierając ćwiczenia do programu XOBO, korzystaliśmy z wieloletniego

doświadczenia pedagogów i neurofizjologów takich jak dr Paul Dennison,

dr C. Hannaford, M. Kurczyńska, oraz współpracująca z nami oligofrenopedagog Katarzyna  Sarnacka.

Przykładowe Ćwiczenia Gimnastyki mózgu – Metoda Dennisona
zaczerpnięte z książki „Brain Gym, ruch, klucz do nauki”Paul i Gail Dennison

Ćwiczenia naprzemienne:
1.Krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa.
2.Dotykanie lewa dłonią prawego łokcia i odwrotnie
3.Dotykanie lewa dłonią prawego ucha i odwrotnie.
4.Dotykanie lewa dłonią prawego kolana i odwrotnie.
Powtarzamy je około 5 razy.

Rysowanie oburącz:
Bawimy się w malarza i obiema rękami naraz wykonujemy ruchy, przypominające „bazgranie” po płótnie. Jednak nie zapominamy o poruszaniu głową i oczami, aby nie dopuścić do usztywnienia ciała.

Leniwe ósemki:
Lewą rękę wyciągamy przed siebie. Zaczynając od środka, na wysokości wzroku kreślimy lewym kciukiem znak ósemki. Leniwe ósemki rysujemy w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, poruszając ręką w lewą stronę i do góry. Powtarzamy, tę czynność kilka razy i następnie zmieniamy rękę.

Krążenie szyją:
Powolnym, delikatnym ruchem wykonujemy ruch głową, który polega na przenoszeniu jej od jednego do drugiego obojczyka. Ponadto broda powinna przylegać do ciała. Jest, to świetne ćwiczenie dla dzieci, które mają problemy z mową, zadaniami matematycznymi, równowagą, dlatego warto je wykonywać.

Kapturek myśliciela:
Jest to ćwiczenie doskonalące zmysł słuchu oraz pamięć – warto je wykonywać, jak najczęściej. Kciukiem i palcem wskazującym odchylamy delikatnie, do tyłu małżowinę uszną. Masujemy ucho – zaczynając od góry i kończąc na płatku ucha. Powtarzamy kilka razy.

Słoń:
Lewą rękę wyciągamy przed siebie. Lewe ucho, kładziemy na lewym ramieniu, tak aby ręka, stworzyła „trąbę słonia”. Nogi uginamy w kolanach, a oczami wodzimy za poruszającą się ręką, która kreśli w powietrzu „leniwe ósemki”. Następnie wykonujemy to samo ćwiczenie na prawej stronie.

Sięganie po piłkę:
Siadamy na podłodze, nogi skrzyżowane. Klatkę piersiową przechylamy do przodu, tak jakbyśmy chcieli sięgnąć po piłkę. Podczas skłonu wydychamy powietrze, a głową sięgamy do nóg.

Aktywna ręka:
Ramiona są rozluźnione. Wyprostowaną lewą rękę podnosimy do góry. Następnie prawą dłonią, łapiemy lewą rękę, między barkiem, a łokciem. Robimy wydech i w tym czasie lewą ręką stawiamy opór. Podczas wdechu liczymy do ośmiu. Po chwili zmieniamy ręce i wykonujemy wszystko od nowa, w czterech pozycjach, takich jak: ręka odchylona daleko za głowę, ręka przed głową, ramię dotyka ucha, ręka w bok.

Ćwiczenia usprawniające pracę mózgu

Karate w połączeniu z Gimnastyką Mózgu niesamowicie wpływają na rozwój potencjału młodego człowieka. W przypadku osób lubiących sport, a niekoniecznie lubiących naukę – nasze treningi mogą sprawić, że taka osoba wypracuje lepsze predyspozycje do uczenia się i zapamiętywania. Wtedy może nawet pokocha naukę! 🙂 

Gimnastyka Mózgu

utworzone przez paź 28, 2022

Poprawa pracy mózgu

Praca mózgu

Poprawia koncentrację, usprawnia czytanie, pisanie i liczenie.

Rozwój motoryki

Motoryka

Wspiera rozwój motoryczny – motorykę małą i dużą. Wspomaga pracę lini oko-ręka-mózg.

równowaga psychiczna

Integracja Sensoryczna

Wspomaga prawidłowe odbieranie przez mózg wrażeń zmysłowych (wzrokowych, czuciowych, słuchowych, smakowych, czuciowych)

Wpływ na dobry nastrój

Nastrój

Tonizuje układ nerwowy. rozkojarzonym pomoże się skupić, ospałych – obudzi. Poprawia nastrój

Łączenie informacji

Logika i pamięć

Usprawnia logiczne myślenie i poprawia pamięć.

równowaga

Równowaga

Rozwija i wzmacnia zmysł równowagi i świadomość ciała.

kreatywność

Kreatywność

Rozwija kreatywne myślenie, pomysłowość, wspiera zmysł twórczy.

zdrowy oddech

Zdrowy oddech

Uczy nawyku zdrowego oddechu, dotlenia mózg i ciało.

Czy mogę wykonywać Gimnastykę Mózgu w domu?

Oczywiście, że tak – to bardzo zdrowa praktyka. Zachęcamy uczniów aby pokazywali ćwiczenia rodzicom i rodzeństwu. To bardzo cenne ćwiczenia polecane każdej grupie wiekowej, a jak wiadomo –  w grupie jest najlepsza motywacja. 

Czy za Gimnastykę Mózgu trzeba dopłacić?

Oczywiście, że nie trzeba – Gimnastyka Mózgu jest częścią naszego programu. Program treningowy jest zbudowany tak, że oprócz Karate Kyokushin zawiera najbardziej efektywne ćwiczenia z zakresu gimnastyki ogólnorozwojowej, korekcyjnej i właśnie Gimnastykę Mózgu. 

Program dla młodszych dzieci zawiera więcej GM i  ćwiczeń korekcyjnych i ogólnorozwojowych. Program starszaków również zawiera te ćwiczenia, ale są wykonywane już sprawniej, szybciej w ramach rozgrzewki, natomiast jest w nim wiele więcej Karate Kyokushin. 

Czy Gimnastyka Mózgu wspiera Integrację Sensoryczną?

Tak – Gimnastyka Mózgu (jak i pozostałe aktywności Klubu Xobo) wspierają integrację sensoryczną. 

Ćwiczenia wpierają IS między innymi  poprzez stymulację układu przedsionkowego (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację) oraz układu proprioceptywnego (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów)

Takie przykładowe ćwiczenia wspierające IS to te zawierające np. gimnastyka mózgu, skakanie na piłce. tory przeszkód, pełzanie, skakanie, wspinane, turlanie, celowanie, siłowanie, ciągnięcie, machanie i odbijanie, chodzenie tyłem, taczka. 

Czy prowadzicie Gimnastykę Mózgu dla młodszych dzieci?

 

Dla najmłodszych dzieci – czyli przedszkolaków od 3 roku życia proponujemy dwa programy:

– „Trenuj z Xobusiem” – program dedykowany przedszkolakom. Uczymy podstaw Karate Kyokushin, dodajemy Gimnastykę Mózgu oraz pełne animacji zajęcia multisportowe.

 – „XOBO Kids” – to zajęcia multisportowe, ogólnorozwojowe. Zawierają różnorodne ćwiczenia Gimnastyki Mózgu, gimnastykę korekcyjną oraz  elementy sztuk walki. 

Na zajęciach dla najmłodszych szczególnie stawiamy na kolorowe, radosne zabawy, podczas których przedszkolaki najchętniej wykonują wymienione wyżej ćwiczenia.

ZNAJDŹ NAS na: